Traditionen tro...

På en dag som denne…

…Tænker jeg over, hvad det vil sige at være kvinde. Hvad er det vi har til fælles, som mændene ikke har? Ud over menstruation og lange toiletkøer. Uanset om man er vokset op i Allingåbro, Brønshøj, Napa Valley eller Addis Ababa i Etiopien, er der en ting som alle piger og kvinder er sig meget bevidste, fra de er helt små; Vores egen sårbarhed over for seksuelle krænkelser. Vi er alle blevet opdraget med, at vi ikke skal gå alene hjem en sen aften, at vi skal passe på, hvad der kommes i vores drink, og tage os i agt for de store stygge ulve, om det er på rideskolen, i håndboldklubben eller i nattelivet. Vi har lært the basics i selvforsvar, knytter nøglerne i hænderne på den der måde, som vi har lært, og vi har talt i tlf med veninder og venner hele vejen hjem, fordi det gav os tryghed.

jeg var ikke mere end et stort barn første gang jeg oplevede, at en voksen mand råbte efter mig på gaden, at jeg havde lækre ben. jeg var måske 12 år og anede ikke hvad i al verden det vil sige at have lækre ben??

I sommer var jeg en uge i Portugal alene. Jeg har rejst alene før, og har altid elsket det. Det er friheden til at gøre præcis, hvad jeg har lyst til, og den ro det at vide, at jeg kan trave rundt i nøjagtig det tempo, der passer mig, der er så tiltrækkende ved at rejse alene. Man oplever tingene på en helt anden måde.

Men det har også begrænsninger at rejse alene kvinde. Jeg kan ikke sætte mig på en restaurant, cafe eller bar uden der kommer mænd hen for at tale med mig. (Og nej, de er ikke interesseret i at vide hvem jeg er, men i at vide, om jeg er single, er her alene og om de kan få mit telefonnr.) Jeg passer på ikke at gå alene ud om aftenen, og jeg opfører mig generelt lidt mere påpasselig, end jeg gør herhjemme.

I Portugal i sommerferien skete der så alligevel noget, der fik mig til at føle mig sårbar og helt magtesløs. Jeg blev overfaldet. Jeg havde besluttet at spare 50 euro og tage bussen i stedet for en taxa til lufthavnen, selvom det betød, at jeg skulle gå fra mit hotel kl 6.00. På vejen hen til bussen, gik jeg et kort stykke på en øde vej, og pludselig mærker jeg en arm stramt om min hals og en hånd i mellem mine ben. Jeg blev so to speak temmelig hårdhændet “grabbed by the pussy”. Han fik mig væltet bagover, og i faldet fik jeg en hudafskrabning på min fod og hånd. Det var det. Han nåede ikke at gøre mere, for jeg skreg af mine lungers fulde kraft så højt og længe som jeg overhovedet kunne. Jeg tror, han blev forskrækket over, hvordan denne dame ingen blu havde og satte i med det eneste selvforsvar, jeg kunne mønstre. Skrig! Så han løb.

Bagefter fortsatte jeg grædende og rystet de knap 200 meter hen til bussen, hvor der stod to mænd og ventede på bussen. De gjorde intet. Den ene vendte bogstavligt talt ryggen til mig, da jeg begyndte at fortælle, hvad der lige var sket (selvom de helt åbenlyst havde hørt mig skrige) og den anden tog det som en invitation til at flirte og fortælle, at han var vild med skandinavien og en gang havde været i Norge. Jeg var SÅ alene i verden indtil en beruset walisisk pige kom, og spurgte om jeg var ok og gav mig et kram.

Min historie er harmløs. Der skete jo ikke noget. Ingen voldtægt, ikke andet end et par hudafskrabninger og en klam følelse i kroppen. Men den følelse sad der længe. Alt for længe. Jeg var i månederne efter bange for at gå ud om aftenen, og blev meget let forskrækket, hvis nogen kom for tæt på mig bagfra. Jeg har heller ikke sådan helt vildt lyst til at rejse alene igen.

Men det mest tankevækkende ved hele den her historie er, at jeg i sekundet hvor jeg mærker armen om min hals tænker: “Så nu sker det!” Det som jeg hele mit liv mere eller mindre bevidst er blevet forberedt på og advaret mod.

For det er vi kvinder. Vi lærer at være på vagt. Ikke at klæde os for udfordrende. Ikke at tale med fremmede mænd. Vi scanner øde gader og mørke kroge helt uden at tænke over det. Fordi vi ved, at det er en mulighed. Nogen kan tage den beslutning at vóldtage os, og der er ikke noget vi kan gøre ved det.

Men fanden tage mig, om jeg vil lade en idiot i Portugal ødelægge min frihed til at rejse alene, og gå ud om aftenen og iklæde mig små sommerkjoler. Vi skal fandeme kæmpe for vores frihed, kvinder!! Både for kvinderne i Brønshøj, Allingåbro og Addis Ababa!!